Wednesday, May 26, 2010

Facebook & personvern

Onsdag 26 mai, Facebook har annonsert nye muligheter for oppsett av personvern for sine brukere. Fint. For de som har brukt mer enn en celle og 10 sekunder til å lese litt, så bør man etterhvert vite at personvern ikke står i høysetet hos Facebook. NEI, det spiller ingen rolle hva de selv sier - dessverre.

Dagens annonsering er allerede behørig kommentert av mange av dem som jeg følger på Twitter. Stort sett sikkerhetsfolk. Stort sett negative reaksjoner. Ingen overraskelse akkurat. Med den vanlige tanken om at jeg kanskje kan bidra til å gjøre verden litt sikrere (ikke nødvendigvis bedre), så legger jeg ut skjermbilder av mitt eget personvern oppsett på Facebook. Vel og merke ETTER at jeg har justert det i tråd med dagens nye muligheter fra Facebook selvfølgelig. Vil anbefale deg å sette opp noe tilsvarende, men du bestemmer selvfølgelig selv. Jeg har kommentert enkelt hva oppsettet betyr, og hvorfor jeg har satt det slik for meg selv.

(Du kan klikke på alle bildene her for å se dem i full størrelse, slik at de blir mer leselig.)

Du finner personvern innstillingene for deg selv når du har logget deg inn på Facebook under "Brukerkonto" menyvalget:


 Du vil da få frem menyvalgene for personvern. Jeg går gjennom disse fra topp til bunn, der hvor de er relevant å endre på. Merk at jeg ikke har noen tilknyttede applikasjoner (type spill, bursdagskort, konkurranser osv), slik at oppsett for applikasjoner osv er rimelig tomt hos meg.


Første side hvor du bør gjøre endringer dreier seg om informasjon om deg selv og hvem som skal få se denne. Standardoppsettet til Facebook, dvs det alle nye brukere får, gjør denne informasjonen tilgjengelig for alle på Internett, inkludert de som ikke er på Facebook. Som du kan se under, så tillater jeg bare mine "venner" å se den angitte informasjonen om meg. Selv når man beveger seg ut til "venners venner" så er det utrolig mange mennesker du overhodet ikke har noe forhold til, ei heller kan du kontrollere informasjonsflyten videre.


Neste side for kontaktinformasjon har jeg også begrenset til "kun venner", med enkelte unntak. Muligheten til å legge meg til som venn er tilgjengelig for alle, dvs alle brukere på Facebook. Dersom du ikke er interessert i flere "venner", så kan du begrense denne også. Jeg har også satt begrensninger på hvem som kan se mine mailadresser (sladdet med gult). Jeg har flere av dem, men ikke alle behøver å være synlige for mine venner eller andre:


Neste side har igjen de samme restriksjoner i forhold til informasjon om meg. Her er et viktig unntak; "Bilder og videoer av meg". Jeg kan ikke hindre andre i å ta bilder av meg og legge dem på Facebook uten min forhåndsgodkjennelse, selv om jeg vil foretrekke at det skjer. Imidlertid, dersom noen velger å "tagge" meg på bildet, dvs markere meg på bildet, så vil jeg få beskjed om dette. Med oppsettet lik det jeg har satt opp her så blir ikke de bildene tilgjengelige for andre sånn helt uten videre, dvs. jeg får en viss mulighet til å "godkjenne" dem.


Jeg har også sperret hvem som kan se mine søkeresultater på Facebook til "Kun venner". Mine venner har jeg ihvertfall en viss kjennskap til, og et minimum av tillit fra min side i forhold til totalt ukjente.


De neste valgene er for min del svært innholdsløse all den tid jeg benytter få/ingen applikasjoner gjennom Facebook. Alle slike funksjoner, f.eks. konkurranser, bursdagskort, spill, hjerter og superklemmer som du kan sende og motta er i realiteten selvstendige programmer fra eksterne selskaper som har inngått en avtale med Facebook. Facebook har selv innrømmet at de kun har minimal kontroll med hva slike applikasjoner faktisk foretar seg, og bare unntaksvis gjør de kontroller på eget initiativ for å se etter illegal eller upassende aktivitet.

På godt norsk altså: bruken av slike tredjeparts applikasjoner bør du begrense til et minimum. Bruk de som du har sett positiv omtale av i andre medier og fra flere Facebook venner som du stoler litt på. Andre bør du holde deg unna.




Det siste punktet er helt tømt for min del. Dette punktet dreier seg om hvilken informasjon om deg dine venner kan få - og videreformidle til andre - gjennom bruk av tredjeparts applikasjoner (ref teksten over). Et forståelig eksempel her er at en eller flere av dine venner velger å bruke en skatteliste tjeneste koblet til Facebook for å sjekke hva du tjente i fjor. Dersom oppsettet ditt nedenunder har kryss på alle valg, så kan i praksis leverandøren av skatteliste programmet som din "venn" bruker samle inn all informasjon om deg som du måtte ha registrert om deg selv i de oppførte kategorier. Da er informasjonen om deg ute hos en tredjepart som du hverken kjenner eller bør stole på, og hvordan de bruker den informasjonen videre? Vel... Det vet du ikke. Det finnes utallige muligheter for grovt misbruk av den informasjonen om deg, og tro meg: DU ØNSKER IKKE Å OPPLEVE DET.


Så da vil jeg bare ønske deg lykke til med oppdateringen av dine personvern innstillinger på Facebook. Ikke vær redd for å stille spørsmål, det er bedre enn å risikere problemer, ID-tyveri og det som verre er. Du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å kommentere Facebook igjen også i fremtiden ift sikkerhet og personvern. :-)

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.