Thursday, June 10, 2010

Salgsverdien av kunnskap


Jeg er glad i film. Mange års deltakelse på filmfestivalen i Haugesund, samt en barndomskompis som styrer spakene på kinoen der har gjort at jeg ikke bare liker film, men er interessert i teknikken bak også. Så får jeg invitasjon fra Hi-Fi klubben i Bergen om å delta på kundearrangement onsdag 9 juni. Hør og opplev Samsungs nyeste TVer, med 3D funksjonalitet, Internett, PVR funksjoner og litt til. Kun 30 plasser, enkel servering.

(Til info: jeg gikk fra arrangementet da klokken var ca 19:45, da arrangementet virket å være over. Jeg kan mao ha gått glipp av noe essensielt frem til 20:30, da det etter planen skulle være ferdig.)
 
Klart jeg stilte! Gikk til og med før avslutningsfesten i barnehagen var ferdig, med blå himmel og herlig utetemperatur. Alt for å få tilbringe 2 timer i en av barnehagene for voksne menn. Jeg er nok blant de som drømmer mer enn jeg kjøper, men fristende er det jo. Hva kan ikke en dyktig selger oppnå med litt ordgymnastikk og et "special price for you" på et godt tilrettelagt kundeseminar?

Kjære Hi-Fi klubben (Twitter: @hifiklubbenno). Dere har i dag mistet en kunde.

1. Foredragsholders interesse for produktet #1
Noe av det første som blir sagt fra personen som leder presentasjonen var at han selv ikke har tv hjemme. Allerede da fikk jeg en særdeles sterk følelse av at dette gikk feil vei. Ok, jeg vet at dere primært er audiofile, kanskje ikke like videofile (eller hva det nå måtte hete). Ingen strafferabatt for det, desssverre.

2. Presentasjonsteknikk #1
En presentasjon fremført på en stor TV, med PLAY/PAUSE funksjon/display av stillbilder er IKKE noen god måte å gjøre det på. Det virket som om noen hadde filmet en powerpoint presentasjon, lagt videoen på DVD uten kapittelinndeling, og så måtte dere bruke play/pause for å fremføre budskapet. Snakk om at Powerpoint kan være fienden vår, men dette....

3. Presentasjonsinnhold #1
Jeg skal ikke være skråsikker, men føler at jeg så skrivefeil på nesten hvert eneste bilde. Gitt den lille mengden med tekst så bør det ikke være så vanskelig å kjøre en liten korrektur via en kollega i forkant? Jeg tror jeg mistet deler av budskapet etterhvert som jeg så mer og mer etter flere tekstfeil.

4. Presentasjonsteknikk #2
Si noe mer enn det som står skrevet på bildene du viser. Enten reduserer teksten til nøkkelord, eller så legger du på mer utdypende informasjon og krydrer med litt halv-relevante digresjoner - eller en god historie.

5. Foredragsholders interesse for produktet #2
Ha interesse - og KUNNSKAP - om det du skal selge. Selge ja! Veldedighet er vel ikke deres primærdriver for forretningsvirksomheten tenker jeg. Jeg kan forstå legene som irriterer seg over pasienter som har googlet seg frem til diagnosen på egen hånd, men når publikum åpenbart kan mer om produkt og teknologi enn dere selv stiller med, så er det på tide å lese mer produktmanualer.

6. Presentasjonsinnhold #2 (Ekstratips)
Si hva produktene heter, priser, "special price for you right now", modellutvalg, når de er/blir tilgjengelig osv. "C7705" på skjermen var liksom ikke så informativt, ei heller fristende i seg selv. Noe essensielt tilbehør man bare må ha kanskje? Demonstrasjon etterpå?

7. Følg din agenda
Internett fungerte ikke, så den muilgheten ble ikke demonstrert. Greit, live demonstrasjoner er alltid farlig, det har jeg bommet på selv før. Forsøk på å si at dere i tillegg har tykke vegger som forhindrer WLAN, og derfor anbefaler dere kablet nett istedenfor ble dermed litt komisk, og ingen unnskyldning. Ingen demonstrasjon av PVR mulighetene. Ingen live tv-signaler for å fremheve apparatets visstnok gode mulighet til å konvertere 2D til 3D. Halve agendaen amputert - og dere kjente til ihvertfall en del av det en god stund før vi stilte oss opp utenfor inngangen.

Jeg har alltid tenkt på dere som eksperter. Høyttalere og anlegg burde man ikke kjøpe sammen med shampoo og leverpostei har vel dere sagt før, og jeg trodde på det.  Ikke bare det, men jeg har vært villig til å betale de ekstra kronene hos dere i bytte mot gode argumenter fra en teknisk kompetent selger. Dagens seanse var ikke fra eksperter, men noe som kunne vært gjort hos EXPERT. Når det ikke lengre er avstand mellom dere og dem, så blir det kun laveste produktpris som avgjør. Synd, men da tror jeg dere taper kampen. Selv om ikke EXPERT selger høyttalerkabler til Kr 45.998,- for 6 meter. Det må jo kreve dyktige selgere for å selge slikt?

Så når kampen med min bedre halvdel om ny tv og/eller projektor avgjøres i løpet av høsten, så ligger nærmeste Expert sjappe bare noen få minutter unna. Nettbutikkene er enda nærmere. Med lavere pris og muligens bedre salgsengasjement der, kombinert med at jeg vet litt om hva jeg vil ha... Vel, det blir deres tap.

Så her skilles nok våre veier. Som kunde er jeg litt gammeldags - salgsverdien av god kunnskap om sine produkter skal man aldri undervurdere.

PS: kaldt vann og kaffe fra automat er ikke "enkel servering".

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.