Monday, May 07, 2012

FY til Adecco!


I forrige uke var jeg muligens litt småtøff i kjeften da jeg la ut en melding på Twitter angående Adecco (Norge), med link til testresultater fra SSLLabs. La meg bare si med en gang at @AdeccoNorge har svart, så jeg går ut i fra at de tar dette seriøst.

Årsaken er enkel nok; flere uavhengige personer jeg kjenner som er på jakt etter ny jobb har sagt til meg at jeg burde skrive en sak på Norske rekrutteringsselskaper og den sikkerheten de har på sine websider. Et helt konkret tips jeg fikk var websidene til Adecco Norge.

Jeg har ikke gjort annet enn å be gratistjenesten SSLLabs om å kontrollere websiden reg.adecco.no. Resultatet ser slik ut:

[Klikk på bildet for full størrelse]
De av oss som forstår hvilke konsekvenser dette kan få blir nok både bekymret og overrasket over at Adecco her får strykkarakter. De som ikke er kjent med aktuell terminologi og teknologi kan merke seg dette: Dette er skremmende dårlig.

Jeg kan ikke forstå annet enn at her må selv elementære kvalitetskontroller ha sviktet da tjenesten har blitt satt opp av Adecco (i Frankrike, etter alt jeg kan se). Tilsvarende er jeg overrasket over at Adecco Norge,  Finland, Sverige og Danmark ikke har oppdaget og reagert på dette. Det er overraskende at ingen andre har oppdaget dette, og dersom noen faktisk HAR oppdaget det uten at Adecco har gjort noe... Datatilsynet, hvor er dere?

En kompetent tekniker skal ikke bruke mange timene på å korigere dette. Det håper jeg virkelig de gjør, og det bør skje snarest.

For å gi en sammenligning her, så har Adecco Norge på selve innloggingssiden en link som sier "Select - Kandidat til faste stillinger". Den tjenesten ligger hos det norske selskapet Webcruiter. En sjekk av websidene til Webcruiter ved hjelp av SSLLabs gir følgende resultat:

[Klikk på bildet for full størrelse]
Jeg tror vi trygt kan si at her har vi 2 kandidater i hver sin ende av skalaen, hvor valget pr i dag bør være enkelt.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.