Tuesday, January 01, 2013

Måling av reell verdi fra sosiale medier

Min Klout score Jan 1, 2013. Twitring er hovedårsaken til min score.

Jeg ble veldig nysgjerrig da +Hans-Petter Nygård-Hansen postet denne bloggposten: "Slik kan du måle din innflytelse i sosiale medier". Faktisk så nysgjerrig at jeg måtte sjekke meg selv. Jada, innrømmer glatt at jeg har et ego jeg også. :-)



Først av alt til Hans-Petter: Dette er da altså ikke ment som noen kritikk av din bloggpost, ditt arbeid eller ditt bidrag til soisale medier i Norge. Heller tvert om; jeg blir stadig mer interessert - fascinert - av det du snakker om. Og du har klart å engasjere meg også. Bravo. ;-)

Som sikkerhetsdustekspertlederrådgiver har jeg i mange år jobbet med å sikre alskens løsninger som uvettig er tatt i bruk på nett. Jeg har frarådet bruk av noen tjenester, og anbefalt andre. Helt tilbake til min korte tid i TV 2 i 1994-1995 har jeg vært på "sosiale medier" på Internett. En av mange ting jeg har lært siden den gang er å være særdeles skeptisk til spørreundersøkelser og "målinger" av alt på Internett. Det er alt for lett å jukse, og det finnes lite initiativ blant tjenestetilbydere til å slå ned på slikt. Hvem vil vel redusere brukerbasen sin med 25% fordi man antar det er falske profiler i bruk?

Om du ikke er den fremste på sosiale medier i Norge Hans-Petter, så ligger du vel uansett langt fremme. Jeg kjenner ikke "ditt" markedet godt nok til å strekke påstanden lengre, beklager. Ekspert tittelen skal jeg gjerne gi deg.

Så var det denne nysgjerrigheten og ikke minst konkurranselysten hos meg da. Jeg ser ikke meg selv som noen ekspert på sosiale medier overhodet, ei heller bruker jeg noen verktøy for å måle, planlegge eller automatisere min aktivitet i sosiale medier, med unntak av Google Analytics for å se på trafikk til min blogg (som er fri for betalt reklame). Jeg ble dermed veldig overrasket over å havne på en sjetteplass i din bloggpost, basert på Klout score. Jeg ligger jo over en rekke personer som som burde ligge mye høyere enn meg - sosiale medier og kommunikasjon er jo jobben deres!

Min Klout score på topp, samt skjermbildene under fra Sproutspocial er tatt i dag, med samme tidsperspektiv som vist i dine skjermbilder Hans-Petter.


Du slår meg, men jeg er, på generelt grunnlag - interessert i å vite hvorfor. Din evne til å engasjere? Med all respekt, men du har da dratt i gang mer enn enn "flame wars" i Apple/Google krigen, og muligens en del andre kontroverser også. Slikt blir det engasjement av. Spørsmålet blir jo om det fører til noe positivt utover bedre score i Klout og Sproutsocial? Har du fått mer fakturerbare timer ut av det? Har din arbeidsgiver fått økt timeprisen på hodet ditt? Er det tall du vil dele med oss? ;-)

Jeg skal lage min egen oppsummering av 2012. Sproutsocial, i gratis demoversjon ga meg 1.7Mill "exposures" fra 11. juni (da jeg laget konto der - takket være noe twitring fra deg), og ut året. Mye grunnet Linkedin hendelsen selvfølgelig. Presseoppslagene er jo selvfølgelig stas, mens mange av kommentarene som gis til de fleste av dem er *HELT* forferdelige (beklager det, kjære journalister & redaktører).

Tilbakemeldinger på min blogg varierer også - innlegg som virker gjennomtenkt og som består av mer enn noen få setninger anser jeg som engasjement. Aktivitet i etterkant på diskusjonsforum, mailinglister og annen "foreldet" teknologi ser jeg på som gode måleparametre for engasjement og innflytelse, basert på min egen aktivitet i blant annet sosiale medier.

"Aktivitet på diskusjonsforum, mailinglister og annen "foreldet" teknologi ser jeg på som gode måleparametre for engasjement og innflytelse, basert på min egen aktivitet i blant annet sosiale medier"

Beklager, jeg *måtte* lage denne.... ;-)
Lenge før Internett ble allment tatt i bruk her i Norge sa en anerkjent Art Director i et reklamebyrå følgende visdomsord til meg: "Det er ikke noe problem å få oppmerksomhet. Du bare kjøper 2 helsider i Dagbladet og skriver "fitte" over det hele. Spørsmålet er om du vil ha den oppmerksomheten det vil gi, og hva du forventer å få ut av det."

Så før jeg poster siste bilde fra Tweetgrader (hvor du også slår meg), så vil jeg gjerne utfordre deg +Hans-Petter, og gjerne andre også innen #SoMe miljøet, til å blogge om hvordan dere måler reell verdi/gevinst i form av økt omsetning/bunnlinje, basert på ditt engasjement innen sosiale medier. Penger er jo tross alt relativt enkelt å både telle og måle.


No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.