Tuesday, August 31, 2010

Hva får man for 4 forsider?

(Klikk for full størrelse)
 Jeg bruker Google Analytics for å få statistikk på besøk til bloggen min. Når man først har begynt å skrive, så er det jo litt interessant å se om det faktisk er noen som gidder å lese det. Jeg får stadig flere tilbakemeldinger muntlig, via mail, Facebook, Linkedin og Twitter. Det aller meste er både positivt og konstruktivt, noe jeg setter stor pris på!

Naturlig nok ble jeg litt ekstra spent på statistikken da Bergens Tidende kjørte sak på sine nettsider lørdag 21. august. Relativt tidlig i teksten hadde de også lagt inn link til min blogg, samt en rekke andre linker til uttalelser, dokumenter, programmer og og så videre. Samme dag valgte også Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen å kjøre samme sak på sine nettsider, dog uten noen aktive linker der.

Grafen på toppen her viser besøksstatistikken til bloggen min. Definitivt ingen moteblogg, mht besøkende ;-), men enn nok for min del. Markert topp viser lørdag 21 august, så ingen tvil om at bt.no var kilde til mange besøkende både den dagen og søndagen ihvertfall.

For å ytterligere stadfeste effekten BT hadde på statistikken, så har du her "Topp 14" over hvor besøkende kommer fra:
(Klikk for full størrelse)
På 2-3 dager altså seilte bt.no opp på andreplass, foran både Google, Facebook, Twitter - og Computerworld (sorry folkens!). Jeg annonserer normalt nye bloggposter via Facebook, Twitter og Linkedin. Jeg ble også glad - og overrasket - da Paul Chaffey inkluderte min blogg på listen sin over "andre interessante blogger", og det har da også kommet noen få derfra. Listen fortsetter, men på de neste plassene har det vist seg å dukke opp intranett adresser for en eller flere virksomheter som jeg ikke ønsker å publisere.

Google Analytics gir meg også oversikt over hva som blir lest på bloggen min;
(Klikk for full størrelse)
Selv om det var en annen bloggpost som var på topp den helgen BT publiserte sin sak, så er det saken om passordsikkerhet hos FINN.no som er mest vist etter forsiden på bloggen. Jeg skyter inn her at av alt og alle jeg har skrevet om tidligere, så er det FINN.no som har svart raskest og antagelig også mest profesjonelt. En reminder til alle de organisasjoner og bedrifter som ønsker å kaste seg ut i sosiale medier, så er det sagt. (Jeg føler at enkelte kun ønsker å oversvømme nok en kanal med enda mer reklame, uten å gå i dialog med de som allerede er der...)

Jeg startet bloggen min for å skrive om passord, sekundært sikkerhet generelt. Enten er det ment som målrettede saker mot et svært lite publikum (les: passord), ellers er det saker som er litt sånn "forbrukersaker", f.eks. saken om kredittkort og hotellrom (et område hvor jeg tror mange er intetanende om risikoen). Jeg har ikke peiling på Google Analytics. Jeg har ikke gjort stort for å finne ut hvordan jeg kan få flere lesere til bloggen min. Pr dags dato spiller det ingen rolle, jeg har ingen ambisjoner om å tjene penger på bloggen, og det er begrenset hvor mange som kan ha interesse av det jeg skriver om... Viktigst for meg: jeg vet at det jeg skriver når frem til mange av dem jeg ønsker at det skal nå frem til. Det er målet mitt.

--
Til slutt: det er interessant å se kommentarene som har kommet inn til artikkelen i hhv BT, Aftenposten, Aftenbladet og FVN. En klar ulempe med slike saker i media er at anonyme kommentarer henger ut personer eller organisasjoner - å slåss i blinde er jo kjent for å være noe vanskeligere enn ellers. Debatten rundt redaktøransvaret for anonyme kommentarer er i så måte viktig, og bør så absolutt fortsette.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.