Friday, August 13, 2010

Snorsikkerhet i hverdagen

En tidlig morgen da jeg kom til jobb, oppdaget jeg at jeg hadde jeg glemt adgangskortet mitt. Det kan skje alle, og jeg er den første til å innrømme at også jeg gjør det iblant. Jeg fikk lånekort, pent og pyntelig plassert i enden av en sånn snor til å ha hengende rundt halsen. Adgangskort skal jo være synlig til enhver tid internt hos oss, i tråd med policy. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne beholde snoren jeg fikk, og kaste den gamle. Litt nysgjerrig på årsaken til det, og vips; en bloggpost som kanskje er mest aktuell for småbarnsforeldre.

På jobben min er jeg så heldig å ha 2 fantastiske damer som administrerer og håndterer svært mye av det som vi andre tar for gitt til å fungere i en større kontorbygning. Nå har jeg avtalt å ikke gå lengre enn å nevne Bente og Grethe med fornavn, men uansett; fantastiske damer!

Grethe smilte som hun alltid gjør, og overrakte den nye snoren til meg. Ny farge og logo kunne jo selvfølgelig være årsaken til ny snor, men jeg måtte jo spør for å være sikker. "Det er fordi disse nye snorene er utstyrt med sikkerhetslås" sa Grethe. Og viste meg hvordan det fungerte selvfølgelig - opptil flere ganger. Blir det et rykk i snoren så åpner sikkerhetslåsen seg, slik at man skal unngå skader/kvelning. (Jeg tar meg den frihet å legge til at både Grethe og Bente har oppdratt barn, så man får inn forklaringen med teskje om nødvendig!)

Ganske så raskt kom jeg til å tenke på at jeg hadde med meg både kjæreste og barn på Vilvite senteret sist søndag. Et gøyalt sted forøvrig, både for store og små! Jeg har der kjøpt årskort til oss alle 3, og jeg kom på at jeg lot min datter løpe rundt der inne med nettopp en slik snor rundt halsen, med adgangskortet hengende på. Imidlertid kunne jeg ikke huske om det var nettopp en slik sikkerhetslås på snoren. Da jeg kom hjem samme dag undersøkte jeg:

Fra venstre mot høyre (klikk på bildet for full størrelse):
1. Gammel snor brukt på jobben
2. Kraftig snor fra Corsair (diverse harddisker osv...)
3. Snor fra Vilvite senteret - med sikkerhetslås

For å ytterligere illustrere ulik sikkerhet ved bruk av disse snorene, så tok jeg også dette bildet av de 3 samme snorene:

Liten tvil om at den blå snoren i midten er den farligste, spesielt pga den temmelig tykke snoren. Imidlertid er det ingen av disse som har den ekstra lille - og fordyrende - funksjonen for å ivareta brukervennligheten:
Her er bilde av snor (med sikkerhetslås, ikke synlig), snelle som gjør at man slipper å bøye seg ned/frem eller ta av snoren for å få brukt kortet sitt. I tillegg er kortet også plassert i en praktisk kortholder, noe som gir økt beskyttelse av kort (evt magnetstripe/chip).

Så neste gang du sender barn avgårde på lekeplass, lekeland eller på Vilvite for den saks skyld, kikk etter på de snorene som de eventuelt har rundt halsen.

Hvem vet; du kan jo imponere på egen arbeidsplass også, når du påpeker risikoen ved bruk av snorer uten sikkerhetslås og snelle?
--

Forøvrig; kuleste attraksjon på Vilvite senteret for min del er de 2 parabolantennene som på god avstand er rettet mot hverandre. 2 Personer stiller seg ved hver sin parabol og snakker lavt inn mot parabolen. Personen ved den andre antennen kan klart og tydelig høre hva som blir sagt, mens de som går mellom ikke hører noen ting. Man får nesten lyst til å bestille en slik sak på eBay:

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.